banner_066Zffpe_maszol_6fel_rmdsz-02.png
banner_VnNOCp39_maszol_6fel_rmdsz-01.png

A fizika egyik leghatalmasabb felfedezéset jelenthetik be csütörtökön

A gravitációs hullámok kutatásának jelenlegi állásáról készülnek bejelentést tenni amerikai fizikusok csütörtökön. Amennyiben sikerült észlelni a hullámokat, az a fizika egyik leghatalmasabb felfedezése lenne.

Idén száz éve, hogy 1916-ban Albert Einstein megjósolta a gravitációs hullámok létezését, a téridő görbületének hullámszerűen terjedő megváltozását azonban nem sikerült közvetlenül észlelni.

Január közepe táján azonban bombaként robbant az egyik fizikus Twitter-bejegyzése, mely szerint független források megerősítették a gravitációs hullámokat kereső LIGO műszer eredményeit a hullámok észleléséről.

Az elképzelések alapján a gravitációs hullámok nagy tömegű égitestek mozgásakor keletkeznek, és energiát szállítanak el a forrástól. Gravitációs hullámokat bocsáthatnak ki a szupernóva-robbanások, miközben egy csillag magja neutroncsillaggá vagy fekete lyukká omlik össze. Fehér törpék, neutroncsillagok és fekete lyukak ütközése és összeolvadása is keltheti ezeket, de létezhetnek az ősrobbanás utáni pillanatokból származó gravitációs hullámok is –írja az Origo.

banner_Os8CxLFO_KUK_Webbanner_970x250_ANIM.gif